Setting a Place in the Cent Nouvelles nouvelles: The Illustrations of Glasgow, Hunter 252
DOI:
https://doi.org/10.18352/relief.953Keywords:
Cent nouvelles nouvelles, spatiality, illustration of place, manuscript as performanceAbstract
Reading MS Hunter 252 as a performance, this article examines the way that the manuscript’s illustrations enhance the spatial element of the collection. The case of tale 65 is examined in particular to show how the illustration of an identifiable place contributes to the tale. The illustration sets up multiple interrelations between different levels of diegesis, different spaces on the page and different stories in the collection to implicate the spectator (the viewer or reader) in the manuscript’s performance.
Cet article se rapporte au manuscrit Glasgow, Hunter 252. Nous étudions le côté ‘spectacle’ de ce manuscrit illustré et examinons comment les illustrations contribuent à la dimension spatiale du recueil. Nous analysons en particulier la 65e nouvelle, pour montrer comment l’illustration d’un endroit identifié contribue à notre compréhension du récit. L’illustration établit de multiples corrélations entre différents niveaux diégétiques, des espaces différents sur la page et des nouvelles différentes du recueil, pour impliquer le spectateur (celui qui lit le texte ou qui regarde les images) dans la création du spectacle du manuscrit.
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